Intervju: Mattias Elftorp om årets festivalaffisch

Årets affisch, logga och grafiska element är skapade av serietecknaren Mattias Elftorp. Här berättar han lite mer om hur han tänkt:

Vad är tanken bakom hur du utformat affischen och loggan?
Jag har tidigare vid lite olika tillfällen texknat av olika hus på Möllevången. Tidigare tyckte jag att hus i regel inte var särskilt kul att teckna, men vid de tillfällena där jag var mer eller mindre tvungen så fick jag smak för det. Rätt många hus runt Möllan är också lätta att känna igen, så det blir inget snack om att det är just
Möllevångsfestivalen det handlar om. Så därför lät jag hus och byggnader vara layoutens grund. Festivalen och stadsdelens invånare fick representeras av växterna.

Varför tänkte du så?
Jag ville inte teckna några människor, även om det ju är fullt med folk på Möllan både under festivalen och dygnet runt resten av året, men det behövdes ändå något slags liv i bilden. Antar att det var en del olika
saker som gjorde att det blev som det blev. Gräsrötter, vildvuxenhet, tidigare festivalgrafik och någonstans också den gamla franska graffitin: ”Sous les pavés, la plage” (under gatstenarna, stranden).

Hur skulle du vilja se Möllevångsfestivalen i år?
Jag har nog alltid tyckt att det hade varit kul med lite mer politik under festivalen, och det verkar det ju bli i år. Sedan har ju alltmer alternativa musikscener försvunnit från Malmöfestivalen de senaste åren,
så det finns ju ett hål att fylla där. Jag gillade Rundgångs scen som de hade för ett par år sedan. Och punkscenen där på ödetomten.

Vad gör du annars?
Jag tänkte att jag skulle få ihop nionde albumet i min cyberpunkserie Piracy is Liberation nu under sommaren. Serien kommer också att bli en webserie nu om ett par veckor. Tanken är att jag ska lägga upp en ny sida varje dag och börja med det första albumet nu den 15 maj.
Och så jobbar jag genom Seriefrämjandet med AltCom 2010 som kom mer attvara en vuxenseriefestival på tema sex & krig i Malmö i november. Jag kommer att vara projektledare för den och kommer även att göra den grafiska profilen, så det kommer att vara en del jobb framöver.
Blir också en del jobb med nya utställningar som vi kommer att göra under hösten med Wormgod, som är jag och Susanne Johansson. Vi har en rätt cool utställning som vi kommer att göra på Panora i samband med
AltCom.
Och så illustrerar jag just nu en artikelserie som går i Helsingborgs Dagblad. De kör Lena Sundströms bok Världens Lyckligaste Folk som följetong nu under våren. Boken handlar om hur Danmark har förändrats
sedan rasistiska Dansk Folkeparti kom in i riksdagen och hur alla de andra partierna hakade på den rasistiska retoriken. Det är ju aktuellt iinte minst i Skåne nu också, valår som det är…

Jag är också redaktör för en serietidning som heter Dystopia som ges ut av Wormgod & Seriefrämjandet. Med svenska och internationella dystopiska serier.

Mattias Elftorp

Sedan var väl tanken att det skulle bli lite tid över till att hänga i park och sånt också en del nu när sommaren kommer. Om det blir någon tid över…

Lite länkar till saker jag sysslar med:
Piracy is Liberation
Piracy is Liberation som webserie
Wormgod
AltCom
Min blog

Ett svar

  1. […] night, they released the poster and new site layout, and also published an interview with […]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

