Dan före dan före dan före dan före DAGEN!

Nu är det fyra dagar kvar. Ett år sedan sist, ett år som för många av alla som jobbar med Möllevångsfestivalen inneburit massor med jobb. Jobb som utförts utan lön för mödan, på fritid och på lediga dagar. Och om fyra dagar är det två dagars fest- och sen är det över!

Eller?

Nej, Möllevångsfestivalen bubblar över de två dagar då själva festen äger rum. Festivalen influerar hela området med sitt engagemang och sin karaktär. Folkfest- epitetet stämmer faktiskt. Även om vi behöver fler som jobbar med festivalen så är det så många som hör av sig och vill hjälpa till på olika sätt eller hjälper till år efter år. Själv har jag tänkt ”vad tråkigt det vore om festivalen inte blev av nästa år!” varje söndag när Möllevångsfestivalen tagit slut. Och i år tänkte jag att det var dags att ta mig i kragen och hjälpa till, om jag nu vill att den ska fortsätta att liva upp en helg varje sommar. Många har tänkt precis som mig. Hoppas att vi blir ännu fler i framtiden!

Några saker tänker jag inte missa i år. Till exempel John Cristianssons utställning, ”Work in progress” – foton från festivalen. Utställning på Konstgatan, alltså Kristianstadsgatan, fredag 25 Juli. Tyvärr har jag inte slutat jobba än när Hanouneh & Ras Cricket (Malmö/Stockholm) spelar (Fredag 25 Juli 17.30 | Reggaescenen). De beskrivs som ”roots reggae, arabisk hiphop och politisk dancehall” och jag hoppas nästan på en liten försening på scenen så att jag hinner dit efter jobbet (men det hoppas jag såklart att inte de scensansvariga läser..). I stället sticker jag nog förbi Streetbasket med RGRA. (Fredag 25 Juli 17.00-21.00 | Unga scenen). Fet hiphopmusik och basket!

På fredagen tänker jag också hinna lämna ett gammalt cykelvrak jag har hemma på gården till Gratis lånecykelgruppen som renoverar cykelvrak och målar upp dem så att de sedan kan användas som gratis lånecyklar. Lämna cyklar till dem på Gröna gatan. Har du inga cyklar men gamla böcker kan du byta dem till några nya och olästa på Bokbytarbord på Barnfestivalen, utanför Barnens scen.

Jamin With Jamin (Malmö/Kalmar) spelar på Torgscenen på fredag 25 Juli 22.00. Discoglitter, glamglädje och kärlek framför allt, och jag kommer att vara där. Smack-A-Hoe (Staffanstorp) som spelar samtidigt (fredag 25 Juli 22.00 på Unga scenen) vet jag inte alls vilka de är- men festivalen är ju till för att upptäcka nytt också! Punkscenen vill jag också checka in. Det blir nog The Fighting Cocks (Essex, UK) som spelar 23.00 på fredagen jag väljer. ”Gipsypunk utan hämningar” låter onekligen intressant.

Vad tänker du själv kolla in på fredag? Och vad ska jag inte missa på lördagen?

Ses bland soffor och vimmel i helgen!

/Tove, dokumentationsgruppen

Ett svar

  1. Haha, någon liten försening kan vi väl bjuda på när det är viktiga grejer på gång 😉
    Annars finns det ju en uppsjö tänkbara snitslade banor, som kanske trevligt nog kan brytas av det oväntade, det man inte hade planerat.
    Apropå planering så ska jag inte ägna mig åt sådant från och med festivalstart (och lång tid framöver).
    Och innan jag nattar mig för morgonen: Fler artistpresentationer, supernice, och varför inte fortsätta efter festivalens slut – vi har ju över 150 musikakter samt en herrans massa konstnärer och andra artister att sprida ut över året. Och sedan har vi 2009 framför oss 🙂

Kommentera

