Möt människorna bakom festivalen: Marie Olsson

På bloggen presenterar vi några av alla som på olika sätt jobbar med Möllevångsfestivalen. I dag möter ni Marie Olsson, som är ansvarig för musikscenen.

Vad gör du på festivalen?
– Jag är med i samordningsgruppen med ansvar för musikscenen.

Hur länge har du jobbat med festivalen?
– Det här är mitt andra år. Jag var med 2006 också, som på något sätt gick vägen även om det var totalkaos. Efter pausen förra året är det glädjande att organisationen har vuxit till sig, att vi kan gå från kaos till oväntat bra ordning.

Varför började du engagera dig i Möllevångsfestivalen?
– Jag bor på Möllevången sedan över tjugo år, här har jag hittat mitt hem och jag vill gärna vara med och inreda det. Musik är grejen för mig, de senaste åren har jag arrat en hel del konsert och klubb, van att arbeta ideellt, och det känns naturligt att lägga kraft på en folkfest i vardagsrummet.
Vad är roligt med att jobba med MF?
Att det är så många andra som vill åt samma håll, på olika sätt kanske, men med det gemensamma målet att ta tillvara det rika kulturliv som finns här och verka för en mänskligare stadsdel och värld.

Vad är negativt med att jobba med MF?
– Tidsbristen. Vi har en väldigt tajt budget, som vi kompenserar med en massa slit för att vaska fram det som behövs. Det tar tid att trolla med knäna.

Vad är det som skiljer Möllevångsfestivalen från andra festivaler?

– Jag tror att det finns några kusiner till vår festival, jag läste precis om Motståndsfestivalen i Riddarhyttan över en skål flingor och de har lyckats boka Linton Kwesi Johnson! – Den gemensamma nämnaren är gräsrotsperspektivet, sprängkraften och viljan att påverka sin närmiljö positivt också på lång sikt. Möllevångsfestivalen må spraka i helgen, men den pågår faktiskt året om.

Vad är ditt roligaste minnen från tidigare års festivaler?

– En grej var när jag 2006 av en slump hamnade inne på en gård där den havererade reggaescenen hade formerat sig. Det var som att kliva in i en annan värld, med artister och teknik rätt på gräsmattan och alla sorters människor i den stora publiken.

Vad saknas/kunde bli bättre?

– Jag önskar att det lokala näringslivet ville bjuda till lite mer. Vi tar hela festen till dem, men förvånansvärt många är inte så pigga på att stötta. Men ett stort tack till alla de handlare och krögare som har fattat grejen.

Vad ska man inte missa på årets festival?

– Klubben på Moriskan. Finalfesten där folket, artisterna och festivalarbetarna minglar på fyra scener: Baren, Rummet, Salen och Loungen. Den kommer att gå till historien.

Kommentera

