Malmöfestivalen flyttar till Folkets park

31 juli förra året skrev Sydsvenskan om hur stora Malmöfestivalen ville ta efter lilla Möllevångsfestivalen. Se blogginlägg.

Att de menade så här bokstavligt var nog en överraskning för de flesta. För nu flyttar de delar av Malmöfestivalen som hållt till i Slottsparken till Folkets park.

I dag beslutade kommunstyrelsen att ställa sig bakom de förändringar som föreslagits för Malmöfestivalen som firar 25-års jubileum i sommar.
– Folkets park har alla förutsättningar att bli en bra och attraktiv de av festivalområdet, säger kommunstyrelsen ordförande Ilmar Reepalu (S).
”, skriver Sydsvenskan idag.

Hur tror ni att detta kommer påverka Möllevångsfestivalen? Kommentera!

8 svar

  1. ”Hur tror ni att detta kommer påverka Möllevångsfestivalen?”

    – Inte alls, mer än att dom få av Möllevångsfestivalens besökare som också besöker Malmöfestivalen än en gång slås av hur fin stämning det är på den förstnämnda festivalen…

  2. Nja, så himla fin stämning är det ju faktiskt inte på Möllevångsfestivalen heller. Om man nu inte tillhör klubben för inbördes beundran som tror sig vara förmer för att de råkar bo här på Möllan och ser lite allmänt ‘alternativa’ ut. Host host, harkel.
    Jag har också varit 20 och trott jag visste allt – det som dock verkligen stör mig och många andra (gamla) Möllanbor är den totala respektlöshet mot sin omgivning som inflyttade, ‘coola’ dreadlocksglin visar. Sina grannar, sin närmiljö, sina medmänniskor. Otrevlighet i kvadrat, som syns extremt tydligt hos publiken på Möllevångsfestivalen.
    Inte alls olik den svensson-otrevlighet samma publik är så ohyggligt rädd för.

  3. Måste säga att det faktiskt är rätt fin stämning ändå.
    Fast väldigt störande för arbetare, då jag själv har jobbat på Möllevångsfestivalen 2 år i rad så kan jag uttala mig. Inget direkt fel på folket, ja, förutom bandet som inte orkade hämta sin egna jävla sprit, det är bara det att det är så JÄVLA förvirrat. Jag sprang runt i nästan två timmar utan att göra något första dagen för att jag blev skickad mellan ställen hela tiden. Först från infotältet (nu skriver jag om 2008) till Leonard, där var inte en kotte, tillbaka till infotältet, där får de inte tag på människorna förän efter 20 minuter, sen bar det av mot loungen, där det för det första var stängt och för det andra var det ingen av de som jag skulle träffa där heller när de öppnade.

  4. Ja.. Det är minsann inte enkelt, det här med att brinna för något och engagera hela sitt liv i det man tror på, för det är så lätt att man tar det personligt när internetdebattörer som Molly och Vessli kommer med sina fördomsfulla haranger…

    Just jag må ha en ålder som fortfarande (i två år till) börjar på 20 och jag hamnar i Mollys komponerade fack: ”inflyttat dreadlocksglin”. Däremot är jag varken cool, ser mig som förmer eller anser mig vara respektlös. Jag är en person som faktiskt tror på att Möllevången har potential att engagera sina boende – såväl de inflyttade som de som är födda här – för uppenbarligen ger även du Molly uttryck för det som gör Möllevången så speciellt: den starka identiteten och kärleken till det här området som vi bor i. Jag tror av hela mitt hjärta att kultur är ett bra redskap att samla människor kring. Och jag är en person som brinner och engagerar mig och lägger all min vakna tid för att därför göra Möllevångsfestivalen bättre, säkrare, mer organiserad och mer lyhörd. Jag gör mitt bästa, även om det inte alltid räcker hela vägen, och jag gör det för att jag tror på det med hela mitt hjärta. Några andra motiv har jag inte.

    Det var dock inte jag som startade festivalen. Det var ”gamla” boende på Möllevången. Gruppen som drog igång festivalen, och som fortfarande är de mest drivande, är födda och/eller uppväxta på Möllevången, en del har barn och medelåldern på dem är en bit över trettio.

    Varför vilken frisyr man har eller var man kommer ifrån spelar någon större roll egentligen har jag aldrig förstått… Det är som att säga att man som ny på en arbetsplats inte skulle ha samma rätt att engagera sig i arbetsplatskollektivet/facket. Eller att invandrare i Sverige inte skulle ha rätt att göra någonting. För man var inte där ”från början”.

    Däremot är jag helt med på att Möllevången snabbt går i en riktning mot gentrifiering. Min analys av det hela är dock inte att det är dreadlocks- eller ickedreadlocksprydda smålänningar som är det största hotet utan fastighetsbolagen. På mycket kort tid har många av fastighetsbolagen på Möllan höjt hyrorna för näringsidkarna och hyresgästerna. Vi ser det genom att mat och dryck blir allt dyrare och dyrare. Och när en del till slut ger upp så flyttar kapitalstarkare företag in… Samtidigt så går man offensivt fram i att ombilda till bostadsrätter – vilket också utestänger många låginkomsttagare och ”ursprungsmöllaniter” och öppnar upp för kapitalstarkare inflyttare.

    Det här är en väldigt trist utveckling tycker jag och jag tror faktiskt på att initiativ liknande Möllevångsfestivalen kan göra att boende börjar prata med varandra, organisera sig och kanske, förhoppningsvis, är såpass starka tillsammans att vi kan stå emot den negativa utvecklingen. Men den kampen kan vi nog inte lyckas med så länge vi klankar ner på varandra för att vi har olika frisyrer eller olika ursprung.

    Jag hade mer än gärna velat träffa dig Molly och Vessli och er andra som tycker att festivalen är en så obehalig upplevelse och se om det är något vi kan göra för att bättre tillmötesgå era behov. Särskilt eftersom ni verkar brinna så starkt för Möllan. För eftersom vi i festivalen också gör det, så kanske vi kan hitta på något tillsammans som får stopp på den negativa utvecklingen?
    Maila gärna direkt till info@mollevangsfestivalen.net så ses vi över ett möte!

  5. Se upp!

    Nog minns vi hur Malmö stad ströp stödet till Folkfesten….vänta bara och se…sakta men säkert kommer dom fula fiskarna…
    Dom har alltid haft ett ont öga till alternativa intressen.

  6. Molly: trollvarning! Be gone, troll!

    I övrigt, ja Möllan kommer dessvärre sakta att gentrifieras (sådan är ka-ka-kapitalismen) – jag bor själv i ett hyreshus som kanske skall ”ombildas”. Men jag ser fram emot nästa festival, lycka till med vädret!

  7. Ännu en gång tycks de maktfullkomliga (läs sossarna) i kommunen ha kläckt en diabolisk plan
    gällande Malmöfestivalen. Efter två års succe med möllanfestivalen, som i sig inte har de kommersiella intresse som Malmöfestivalen innehar med sin alltid officiella problembudget, så ser jag hur ”mergen” är på gång. Vi får alltid veta kostnaderna men intäkterna inklusive genererade skattekronor tycks inte nå media. Efter ha följt och arbetat med Malmö festivalers olika skepnader, tycks jag mig kunna se och känna igen ett återkommande mönster, nämligen att låta de ideella krafterna hjälpa oss med tips o tricks, speciellt gällande Folkets Park, där kommunens ansvariga alltid upplevt ett kommersiellt helvete, men de ideella intresseorganisationerna lyckas med strategi, vilja och beslutsamhet. så min kristallkula! säger att inom några år har möllevångsfestivalen bakats in i malmöfestivalen och vips så står kommunens lismande representanter och slår sig för bröstet och säger: Vi hade en vision!!! Köper ni det, malmöbor?

  8. Alla ombildningar till bostadsrätter är inte av ondo. För oss var det enda sättet att rädda vårt hus från en rad fastighetsägare som bara lät huset förfalla. Vi boende köpte loss huset och såg själva till att få ett vettigt hus att bo i och möjliggöra för oss att bo kvar på vårt älskade Möllan.

Kommentera

