Festivalprofil: Anna Carlsson, grafisk formgivare

Anna Carlsson Goffe är den som blev utvald att utforma Möllevångsfestivalens grafiska profil. Hon har skapat den nya loggan samt det grafiska materialet som används i den nya hemsidan och de affischer som snart kommer pryda Malmö.

Anna Carlsson
Foto: Anders Paulsson

Vad är tanken bakom loggan?

Jag ville att det skulle vara något handgjort, växande, levande med en urban känsla.

Varför tänkte du så?

Det var så jag uppfattade festivalen. Den är en växande process och det är människor som gör det här. Det handgjorda känns mänskligare och passade bättre för festivalen än något som var helt gjort i datorn.

Hur har samarbetet med festivalen fungerat?

Det har funkat bra, inga problem. Det jag gjort är ju underlaget som sedan används för alla trycksaker och hemsidan. Sen är det Krobbe som har fungerat som originalare och Mattias som gjort hemsidan som använt det och fått det att passa till sina ändamål.

Vad gör du annars?

Jag läser Design & visuell kommunikation på MAH, det är en kandidatutbildning. Jag har läst snart två år, så det är ett år kvar. Innan dess läste jag kulturvetenskap och har läst grafisk design i Italien ett år. Nu håller jag på att starta upp mitt frilansande, tidigare har jag jobbat idéellt med bland annat Aluma. Förra året sålde jag några bilder till en reklambyrå som jobbade med Ford. Det kändes som jag sålde min själ till djävulen, haha.

Vad vill du syssla med i framtiden?

Det är något jag brottas med själv. Jag vill jobba med grafisk design men vet inte exakt hur det ska se ut än. Helst vill jag såklart bara göra egna grejer, få betalt för det och inte behöva anpassa mig efter vad ett företag vill. Men jag får nog försöka hitta ett bra sätt att kombinera det så att jag både tjänar pengar och har tid att göra det jag vill. I alla fall i början.

Anna Carlsson
Foto: Anders Paulsson

3 svar

  1. Fan vad najjs Anna!

  2. […] nu får ni en smygkik på kartan över festivalområdet. Kartan är ritad av den eminenta Anna Carlsson som gjort festivalens grafiska […]

Kommentera

