Krönika: Varumärket Möllan®

Brands, varumärken på svenska, får allt större betydelse i företagsvärlden. De flesta riktigt stora bolags rikedomar ligger inte i att de äger mycket saker, utan att deras brand är uppskattat till att vara värt mycket pengar. Hur varumärket bäst ska väcka rätt känslor hos kunden är frågan som företagsledningar världen över anlitar konsulter till att lösa.

Nuförtiden har inte bara företag utan också platser och städer börjat med branding. London, New York, Masdar; platsernas varumärken skall få oss att associera städerna med något speciellt. I dagens post-industriella värld finns det en specifik känsla stadsledningen önskar att staden skall signalera: kreativitet. Budskapet är ”Här finns det smarta, coola, kreativa människor som kan uppfinna både det ena och det andra”. Kunderna är i städers fall företag och invånare.

I Malmö finns det ett område som lyckats mycket bra med att branda sig som kreativt: Möllan. Fråga vad som upplevs som kreativt i Malmö, och alla säger att Möllan är där det händer. Möllan har lyckats bra med sin word-of-mouth och gerillamarknadsföring. Varenda malmöbo idag kan associera Möllan med vissa värden, det är välkänt område med sin egen identitet, och har en tydlig laddning.

Ett bra brand signalerar de värden som faktiskt existerar i produkten, verksamheten eller på platsen. Ett dåligt brand signalerar det man vill ska existera på platsen.

”If a brand looks like a duck and swims like a dog, people will distrust it”

Vilket djur ser möllan ut som? Är den kreativitet som folk förknippar med platsen också den som finns där? Det kanske är dags för en uppdatering av varumärket?

För det som händer när lyckade brands blir populära är att det snabbt skapas kopior. Nu vill alla städer vara kreativa. Alla vill vara spännande, attraktiva och mångkulturella platser. Alla vill vara Möllan.

Antagligen är det just då, när alla vill vara Möllan, som Möllan® måste vidareutveckla sig in i den okända framtiden. Annars riskerar Möllan att bli som Milko: ett mellanmjölksbrand bland andra.

När företag kopieras är ofta lösningen att nischa sig ytterligare, att förfina sitt brand, och uppfinna sin identitet igen. Möllan kanske borde göra något liknande?
Alla är vi en del av Möllans marknadsavdelning. Det gäller att hitta nya målgrupper, testa nya nischer, uppdatera utbudet, skapa den nya versionen.
Open sourca Möllan och låt oss betatesta den tillsammans. Gör Möllan ® till Möllan BETA.

/urbanisten.se
Moa Björnson & Tobias Abrahamsson

Advertisements

9 svar

  1. […] Gå in på Möllevångsfestivalens blogg och läs vår krönika >>> […]

  2. Om vi slapp alla dessa ”kreativa” människor kanske vi även skulle slippa dyra kaffebarer, restauranger och krogar som man inte har råd att gå till.
    Hellre Milko som man har råd med än inget alls.

    ”Alla vill vara Möllan.”
    Det är ju inte helt oproblematiskt. Möllevången är Sveriges mest seglivade centralt belägna stadsdel med låginkomsttagare av alla sorter. Den enda innerststads stadsdelen med paraboler från balkongerna. Men det är nog slut med det snart…

    Det finns en hel del människor utanför Möllan som är kreativa, folk som inte har egna klädmärken, popband eller en egen klubb.Men det kanske inte är smart eller coolt, beror på hur man rangordnar folk.
    Det finns folk som är kreativa på andra mer vardagliga, tråkiga sätt för att få räkningarna och livet att gå ihop.Försök branda det…..

  3. Jag flyttade för ca 12 år sedan till Malmö och Möllan. Mitt huvudskäl var egentligen att småstadens kostym blivit för trång, allt för många letade etiketter att tilldela folk. Snälla snälla, sluta försöka göra det samma med en hel stadsdel.

  4. I vilken stad eller stadsdel man än bor i är det nog omöjligt att undvika ettiketterande av folk och fenomen. Jag har svårt att tro att det räcker med en stilla bön för att få slut på ngt som verkar vara ett rätt mänskligt beteende. Samtidigt är Möllan och Malmö är i förvandling, precis som resten av Sverige och världen. Boende på Möllan samt andra Möllanintressenter borde kunna diskutera vad som händer och vad vi vill ska hända.

    Krönikornas funktion på bloggen är bland annat till för att skapa underlag för en sådan diskussion. Vi vet ju att diskussionen kommer komma så snart festivalen drar igång så varför inte börja redan nu. Går det att definiera vad Möllen är och bör vi ens försöka? Varje stad och stadsdel kommer i flera lager och flera olika uttryck och åsikter ryms på samma plats. En åsikt om vad Möllan ”är” och betyder behöver inte utesluta en annan.

    Och när vi ändå är på ämnet, en text från Resume som behandlar varumärket Malmö:
    http://resume.se/nyheter/2009/04/21/malmo-ar-sveriges-kreativa/

    Verkar dock vara mer fokus på Västra Hamnen. Men som Einar påpekade, kreativitet kan betyda många olika saker. För vissa är Turning Torso höjden av kreativitet och för andra är det att skapa ett tryggt hem eller få mat på bordet. Men inget av alternativen är fel, kreativitet är ett så stort ord att det vore synd att låta det bara ha en smal betydelse.

    /Anna

  5. ”Möllanintressenter” ?
    Är det ett företag eller min de kvarter jag bor i som vi pratar om?

  6. Hela den här diskussionen är ett led i gentrifikationen av Möllan, En medelklass med gott om tid att analysera och intellektualisera sin egen stadsdel. I ett större sammanhang ett utslag av entocentrism. Varför detta västerländska behov av att kategorisera allt och alla. Lägg istället ert engagemang på Herrgården och Mosippan.
    / Sally Lee

  7. Med intressenter menas alla som har ett intresse av Möllan, vare sig de är boende på eller utanför, privatpersoner, företag eller andra typer av organisationer. Inte det fräschaste ordet i världen kanske. Men du vet hur det är, har ett ord väl satt sig i det egna vokabuläret är det svårt att sluta använda det. Och jag har ingen bra synonym som inte är lång och omständig. Intressenter är iaf ett ord som ofta används när strategier ska läggas. Då ska man enligt boken fråga sig vilka intressenterna är och vad de vill. Men strategiskt tänkande är inte reserverat för företag eller organisationer, alla kan tänka strategiskt.

    Så länge namnet Möllan finns kommer det fyllas av värderingar från varje person som tar det i sin mun.

    Sen har jag svårt att tro att det bara är medelklassen som analyserar sin egen omvärld och stadsdel.

    Och för att förtydliga: Möllevångsfestivalen ställer sig inte bakom idén att paketera Möllan lite snyggt och sen sälja till högstbjudande. Men, gentrifieringen av Möllan är en diskussion som på ett naturligt sätt dyker upp både i diskussioner om fetsivalen, och inom festivalen. Sen finns det många andra saker att diskutera och bråka också, som varför gatubelysningen sällan funkar.

    Om tillexempel Einar (eller någon annan) är peppad på att skriva en krönika om hur saker borde vara, varför det borde byggas fler/färre parkeringshus etc.. så välkomnas det såklart med öppna armar. Maila dokumentation@mollevangsfestivalen.net

  8. Va kul med så många kommentarer efter denna krönika! Jag har inte varit så flitig på att bevaka bloggen, så nu har jag läst igenom allting på en gång.

    Något som jag håller helt med om är att det finns massor av kreativa människor utanför Möllan. Det vi menar i krönikan är att gentrifieringen av Möllan är svårundviklig och att ”hypeifieringen” är ett naturligt led i stadsutvecklingen anno 2009. När Möllan, som ju i folkmun är rätt hypad och anses ”kreativ”, blir allämnt känd vill fler och fler bo på där och få en del av den kreativa kredibiliteten. Alla stadsdelar utvecklas hela tiden, och hela Malmö utvecklas också. Oundvikligt!

    Precis som på söder i sthlm, som en gång var en hårt ansatt arbetarstadsdel, har utvecklingen och köpkraften smugit sig till Möllan och gjort att det inte längre är den stadsdel som några flyttade till för 12 år sedan för att få komma till en etikettfri stad.

    Städer och stadsdelar är alltid produkter av människorna och samhällets tendenser i sort. Ingen stadsdel kommer förbli oförändrad och därför kommer det nog alltid att analyseras kring utvecklingen, kategorisera den och försöka lära av den. Jag personligen hoppas att detta analyserande fortsätter i vid tappning, och att det inte enbart är en sysslolös medelklass som gör (medelklassen är väl förresten snarare utbränd än sysslolös?).

    Eftersom städerna är produkter av det som sker i samhället, har det också blivit relevant (för vissa) att börja city-branda dem. Allt börjar ses mer och mer som företag, ord som produkter och kunder används bredare. Det är ett mindshift som håller på att ske. Det som exempelvis förut kallades vårdtagare (passiva mottagare) inom omsorgen, bytte namn till brukare och kallas nu kunder (aktiva konsumenter). Innebörden är fortfarande densamma. På vissa ställen kan detta vokabulära skifte vara bra, på andra håll ter det sig rätt löjligt.

    Och ja, man kan tycka att det är rätt löjligt att ”paketera” Möllan och göra det till en mer nischad ”produkt” eller ”varumärke”. Att ”uppdatera” det för att inte låta det bli som alla andra platser. Detta är dock bara omskrivningar i det marknadsanpassade språk som håller på att ta över. Oavsett om vi kallar Möllan för ett varumärke eller inte, så är det en plats som många känner till, gillar, eller ogillar. Det har en identitet, en själ, en platskvalitet!

    Kontentan av det hela är att utvecklingen (den språkliga såväl som den marknadsanpassade) är ostoppbar, men den är inte oriktbar. Vi/ni/all som vill kan ju vara med och påverka hur stadsdelar ska komma att se ut. Vill man ha ett Möllan som inte bara ger plats åt nyhippa personer med egna klädmärken och klubbar, så KAN man skapa det. Det handlar om att ta saken i egna (eller varandras) händer och agera framåt. Att arbeta proaktivt och rikta utvecklingen åt det håll man vill istället för att enbart reagera när saker redan skett.

    Det är det som är att ingå i det vi kallar ”betatesten” av Möllan!

    //Moa

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: