Folket bakom festivalen: Michaela

Michaela samordnar Gröna gatan, även känd som Simrishamnsgatan. Det här är första året Michaela arrangerar något i festivalen, förra året jobbade hon i Klimax tält. Michaela är också engagerad i Miljöförbundet Jordens vänner och läser till miljövetare.

Michaela i det gröna

– För mig är det här ett jättebra tillfälle att ta kontakt med människor som känns viktiga på olika sätt. Ibland blir man så trött när man är miljöengagerad. Politiker tar inte sitt ansvar, det känns som om jorden går under och alla beslut som kan göra saker bättre tar 500 år. Det är så lätt att bli trött och skita i allt och bli misantrop. Man måste möta folk som inspirerar annars funkar det inte. Alla jag bjuder in till Gröna gatan inspirerar mig.

Vad är din uppgift under festivalen?

-Nu inför festivalen kontaktar jag och samlar ihop sköna människor som strävar efter ett mer hållbart samhälle till gatan. Gröna gatan rör sig kring fyra teman: meditation & inre harmoni, bildning, byte och återanvändande. Det kommer finnas olika bytesgrupper, pyssel, etc. Min vision är att allt ska vara gratis.

Idag ska Michaela åka på sakletarjakt, som hon själv kallar det. Bland annat ska hon plocka upp naturfärg och hämta in plantor köpta på olika andrahandssorteringar. Växterna kommer pryda Simrishamnsgatan under festivalen.

-Simrishamnsgatan är typ Möllans tråkigaste gata, det är bara asfalt och tegelväggar. Men nu ska den pyntas till att bli en oas. Färgen är för att besökarna själva ska kunna hjälpa till att göra gatan fin, genom att måla på spånplattor som jag sen sätter upp på gatan. Det är viktigt att använda naturfärg särskilt som barnen kan vara med då.

Vad ser du mest fram emot under festivalen?

-Gemenskapen som man känner under dagarna. Det är fantastiskt att en stadsdel förvandlas till en festival, att folk går man ur huse och använder utrymmet på ett så fint sätt.

Stig och Michaela

Stig och Michaela pratar logistiska lösningar

2 svar

  1. Hej! Kvarnbys gröna växter är reserverade för Gröna gatan och väntar på er på Röda huset. Hör gärna med IKU-volontärerna eller med undertecknad ang transporten och de praktiska detaljerna.

    Lycka till med slutspurten

    Henning

  2. Hej Henning, så underbart att vi får låna Kvarnbys fina växter. Tror vi har koll på allt men tack för ditt stöd och om något går fel vet jag vart jag ska vända mig.

Kommentera

