Folket bakom festivalen: Timotie

gårdar, timotie, samordningsmöte 040

Timotie är festivalens clown. Du har med stor sannolikhet sett honom på Vårmarknaden eller Parkfesten, han dyker alltid upp på våra stödkampanjsarrangemang. Det är bara att ringa så kommer han med sin väska och röda näsa. Annars kanske du har sprungit på honom någonstans på gågatan en solig dag.

Timotie är född och uppväxt i en cirkusfamil, hans pappa Gill Girardone tog tidigt med honom på sina fakiruppträdanden. Att vara clown är ett sätt för Timotie att förhålla sig till  livet. Att ta på sig lite smink eller en röd näsa är en genväg in till publikens hjärtan, en ursäkt för att få knacka på och ställa den där frågan, peka på det där fenomenet, uppmuntra och plocka fram det där som inte alltid syns. Egentligen identifierar sig inte Timotie så mycket med clownen som med narren, en samhällskritiker, ifrågasättare, belysare, informatör, predikant. Men det autoritära skriva på näsan och baka moralkakor vänder han sig ifrån.

Har du någon utbildning eller är du helt självlärd?

-Jag gick Cirkus Cirkörs cirkusgymnasium och har en del kurser och teaterutbildning. I dag består min skola av att uppträda och utforska uppträdandet och skådespelet, på gatan. Det är en ständigt pågående process som jag analyserar och utvärderar hela tiden. Att uppträda som jag gör innebär en ständig känslig balansgång i förhållandet mellan mig och den arkitektur, tid och publik  och de stämningar jag möter och som finns just där och då.

Improviserar du alltid eller har du någon koreografi?

-Det jag gör består till största delen av improvisation, att fånga upp och spela på de stämningar som jag pratade om tidigare. Jag har få men viktiga hållpunkter. När jag bygger upp en scen, som jag kommer att göra på årets festival, lägger jag mest energi på den psykologiska effekten. Eld, vattenpipor och tekoppar välkomnar alla. Jag är inte scenen eller uppträdandet, jag är clownen vid scenen som inviterar, bjuder upp och skapar tillfälle för vem som helst att delta. På scenen kommer musikerna att dansa med publiken, skådespelarna och de förbipasserande blandas med varandra, skillnaden mellan vi och dom suddas ut.

Hur skulle du beskriva festivalen?

-Den är väldigt speciell: osminkad och avklädd på något sätt. Den är ett unikt tillfälle för människor att mötas och ha roligt tillsammans. Gammal och ung träffas naturligt och avspänt vilket jag tycker är värdefullt i en ålderssegregerad tid.

Vad har cirkusen för roll idag när vi har så tillrättalagd underhållning via tv, sportevenemang, konserter och liknande?

-Cirkusen har alltid varit folkets underhållning. Det är först när modern nycirkus kom som den typen av kultur lyftes upp till någon form av finkultur status men jag tror att intimiteten och närheteten till konsten och scenen är det som gör att cirkus underhållning lever vidare och inte alls håller på att dö ut.

Så vad händer i helgen?

-Jag kommer att vara med på invigningen och avslutningen och därimellan vara vid gatuscenen i änden av Möllevångsgatan mot Folkets park. Det kommer att vara en öppen scen med obokade artister och spontana uppträdanden. Jag kommer att ha hjälp av vänner och Gill. Man kan aldrig förutse vad som kommer att hända, men jag har en känsla av att det kommer att bli bra.

Och det har vi oxå. Timoties öppna gatuscen var en av de absolut mest bejublade inslagen under festivalen förra året så se till att du får en plats vid, eller varför inte på, scenen!

//Rebecca

Kommentera

